Apakah hukum suami mengeluarkan air maninya di luar faraj dengan keizinan isteri atau isteri memakan pil perancang?
Jawapan:
Sepatutnya umat Islam meramaikan anak menurut kemampuan masing-masing.
Nabi s.a.w amat menggalakkan umatnya agar meramaikan anak. Menurut Ma’qil
bin Yasar r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda:
‘Azal atau mengeluarkan air mani di luar faraj ketika jimak tidak mengapa
menurut pendapat paling sahih antara perselisihan ulama berdasarkan hadis
yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah:
Sebahagian ulama meletakkan syarat di mana suami tidak boleh
mengeluarkan air mani di luar faraj tanpa keizinan isterinya kerana dia berhak
mendapat haknya untuk memperolehi anak. Mengenai hukum isteri memakan pil
perancang, ia tidak boleh dilakukan kecuali dengan dua sebab:
1. Perlu dilakukan begitu seperti menghidapi penyakit yang disahkan tidak boleh
mengandung pada setiap tahun atau boleh memudaratkan diri dan
sebagainya.
2. Tidak melakukannya tanpa keizinan suami kerana suami berhak
mendapatkan anak dan melahirkan pewarisnya.
Oleh itu, perlu mendapat
nasihat pakar dalam masalah ini sama ada pengambilannya boleh
mendatangkan mudarat atau tidak.
Justeru, apabila mencukupi dua syarat itu
Jawapan:
Sepatutnya umat Islam meramaikan anak menurut kemampuan masing-masing.
Nabi s.a.w amat menggalakkan umatnya agar meramaikan anak. Menurut Ma’qil
bin Yasar r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda:
Maksudnya:
“Kahwini wanita-wanita yang lemah-lembut dan subur kerana aku
amat berharap dengan sebab kamu semua aku memiliki umat paling
ramai.” – Hadis sahih riwayat Abu Daud.
‘Azal atau mengeluarkan air mani di luar faraj ketika jimak tidak mengapa
menurut pendapat paling sahih antara perselisihan ulama berdasarkan hadis
yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah:
Maksudnya:
“Kami pernah melakukan ‘azal dalam masa yang sama al-Quran
masih diturunkan (namun tiada larangan).” – Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.
Sebahagian ulama meletakkan syarat di mana suami tidak boleh
mengeluarkan air mani di luar faraj tanpa keizinan isterinya kerana dia berhak
mendapat haknya untuk memperolehi anak. Mengenai hukum isteri memakan pil
perancang, ia tidak boleh dilakukan kecuali dengan dua sebab:
1. Perlu dilakukan begitu seperti menghidapi penyakit yang disahkan tidak boleh
mengandung pada setiap tahun atau boleh memudaratkan diri dan
sebagainya.
2. Tidak melakukannya tanpa keizinan suami kerana suami berhak
mendapatkan anak dan melahirkan pewarisnya.
Oleh itu, perlu mendapat
nasihat pakar dalam masalah ini sama ada pengambilannya boleh
mendatangkan mudarat atau tidak.
Justeru, apabila mencukupi dua syarat itu
Anda SUKA...? JOM like!!
0 comments:
Post a Comment